torsdag den 29. august 2013

Uge 4 - Find fire fejl

Hvis man kunne danne et billede, der repræsenterede Danmark og den danske kultur, ville jeg uden tvivl fokusere på at få billedet til at virke målrettet, tillidsfuldt, fokuseret, kærligt og ikke mindst selvcentreret. Jeg er vokset op i den danske kultur, og alle danske værdier og normer ligger dybt i mig. Den fantastiske egenskab at kunne sætte et mål og gøre det til den højeste prioritet at gennemføre det, er noget af det vigtigste for os danskere. At kæmpe for det, vi gerne vil opnå. Personlig succes er for mange det største mål i livet - inklusiv mig. Vi vil gerne kunne se tilbage på vores liv og være stolte af vores bedrifter. Det er gået op for mig, hvor svære vi danskere er at forstå. Udefra virker danskere utrolig egoistiske og tilbageholdende. Det er vi måske på mange måder også. Det kræver enorme mængder af tillid, før man som dansker åbner sig op for en anden person. Vi er bange for, hvad folk vil tænke, hvis vi virker alt for frembrusende og nærgående. Men når først du lærer en dansker at kende, er der ingen begrænsninger for, hvor stærk kærligheden kan blive - både mellem venner, familiemedlemmer og kærester. Så snart vi sænker vores parader, udvikler følelserne sig enormt hurtigt. 
Hvis jeg skulle lave et lignede billede af Brasilien og den brasilianske kultur, ville det se meget anderledes ud. Billedet ville udstråle enorm meget glæde, kærlighed og kreativitet i form af stærke farver. Derimod også en mere skjult side, med fokus på de triste eksistenser og en kæmpe klat uretfærdighed. I Brasilien er det utrolig svært at ændre på den sociale arv - du er født ind i en bestemt fremtid. Det er umuligt for langt de fleste at "kravle" op ad den sociale rangstige, og der er enorm stor forskel på rig og fattig. Jeg beundrer dog på mange måder, deres iver for at invitere fremmede mennesker ind i deres hjerter. De er utrolig åbne, og der ikke nogen, der gemmer sig bag hævede parader. Ofte kan et smil og et tak gøre kæmpe forskel, og de er meget fokuseret på, at alle er overdynget med kærlighed. Og nej, jeg får på ingen måder lov at slippe. Jeg føler mig utrolig velkommen og elsket. Det er for brasilianere vigtigere at opnå et liv med glæde, omsorg og kærlighed, fremfor personlig succes. Her skabes succes i fællesskab, hvilket vi danskere i mange sammenhænge godt kunne lære noget af. 

Udover de fremtrædende forskelle i tilgangen til livet og dets prioriteringer, er der mange andre kulturelle forskelligheder mellem Danmark og Brasilien. Små og store ting, som gør hverdagen anderledes for mig, og som jeg tænker en hel del over. Det er en selvfølgelighed for dem, men en ændring for mig. De tænker ofte ikke over, at det måske er anderledes fra, hvad jeg er vant til, så jeg bliver gang på gang sat i små-akavet situationer. Jeg vil prøve at forklare de fire mest iøjenfaldende forskelligheder, set fra mit synspunkt. 

1. Toilet
Deres toiletter fortjener et helt punkt for sig selv. Jeg vænner mig aldrig til toiletforholdene hernede. For det første skyller de sjældent ud, og for det andet smider man toiletpapiret i en spand ved siden af toilettet. Deres afløb er åbenbart meget skrøbelige og tynde. Jeg synes det er skrækkeligt ulækkert, og jeg tager gang på gang mig selv i at skylle ud for andre, ad. Af ren vane og refleks smider jeg også ofte papiret i toilettet, helt uden at tænke over det. Efter at toilettet så her den anden dag stoppede til, er jeg dog begyndt at huske det.  
Kender I forresten det, når man holder ind på en klam tilfældig tankstation i nærheden af Vejle og skal bruge det offentlige toilet? Det er lidt som om, at toiletpapiret kan knækkes, og man lige så godt kunne bruge det mellemlægningspapir, man benytter i madpakker. Sådan er det alle steder her. Sugeevnen er nærmest i minus. Der er jeg altså vant til et trelags fra Bambi. 

2. Sikkerhed
De er meget bekymret for min sikkerhed hernede, hvilket også er forståeligt nok. Det er farligt for mig at bevæge mig ude alene, især på grund af min hårfarve, der tiltrækker en hel del opmærksomhed. Derudover bevidner en lys hudfarve hernede om mange penge. 
Jeg har indtil flere gange nu oplevet unge blive anholdt for besiddelse af stoffer. Politiet gør, hvad de kan for at bekæmpe det, og narko er et fremtrædende problem, selv i min lille by. Den anden dag udpegede min mor en 11-årlige pige for mig, der vist står for det meste af narkoomdelingen i min by??? En af pigerne fortalte mig også, at langt de fleste er på p-piller fra en meget tidlig alder, HVIS de nu skulle blive voldtaget (abort er ulovligt). Så ja, jeg bebrejder dem ikke, og jeg sørger også for at passe godt på mig selv. 
De passer også selv rigtig meget på deres ejendele, og alle huse omkredses af en mur med elektrisk hegn på toppen. Alt af værdi er låst inde og de låser bildørene, når man kører rundt i byen. Men på den anden side er de fuldstændig ligeglade med basis sikkerhed som fx sikkerhedsseler. Det undrer mig meget. Især fordi de kører som en halv-vissen 20årig, der skal nå ned i Quint før alle adidastrøjerne er udsolgt, og vejene mest af alt ligner en pukkelpist i Alperne. 


3. Forholdet mellem mennesker
Deres opførsel overfor hinanden her er meget underlig for mig. Især på skolen. Lærerne kysser konstant elverne på panden, kinden og i håret? De skal godt nok ikke i nærheden af mig, det er simpelthen for mærkeligt. Langt de fleste piger får et kys eller kram før timen starter, og drengene får et supersejt håndtryk eller noget. Derudover "snap-chatter" de også til hindanden. For de lidt ældre læsere er det en måde at kommunikere med hinanden på gennem billeder, der kun varer få sekunder, og så bliver de slettet igen. En lærer var syg, så en pige fra min klasse sendte en "snap" til ham af os piger i frikvarteret. Han svarede - åbenbart meget normalt - "Smukke piger, jeg er ked af, at jeg ikke kan være der". Det kunne man jo nærmest blive meldt for i Danmark. 
Jeg bliver stadig chokeret over unges opførsel overfor hinanden. Det er simpelthen bare sært. De holder i hånden, nusser hinanden, tager om hinanden, kysser og flirter HELE TIDEN - selvfølgelig er de kun venner. De fleste kan godt mærke, at det er underligt for mig, og jeg er meget afvisende, når det kommer til alt det pjatten omkring. De er på én gang meget modne og naturlige, når det kommer til fysisk kontakt, men utrolig barnlige med hensyn til alt andet. Pigerne hernede har oftest kærester, der er 3-5 år ældre end dem, da man så matcher på den mentale alder.

4. Rige Kris 
Årh hvor føler jeg mig rig! Alting er vanvittig billigt i forhold til Danmark. Hernede er 500 kr. altså rigtig mange penge. Specielt mad og drikkevarer er langt billigere. Vi kan tage ud at spise hele familien (fire personer) for omkring 200 danske kr. inkl. drikkevarer. Og deres sushi, wooooow! Jeg kan spise mig mæt i sushi for under 100 kr. Det kan jeg på ingen måder på Kamii. 
Derudover går brasilianere rigtig meget op i deres udseende. De bader ofte flere gange om dagen, og de bruger lang tid i forskellige skønhedsaloner. Dette gælder ikke kun den rige del af befolkningen, men derimod også beboerne i slumkvarterene. De får ordnet negle en gang om ugen, farvet håret, vokset benene, og mange af pigerne får glattet deres hår permanent. Det er altsammen VANVITTIG billigt. Det koster kun 20 kr. at få ordnet negle og 40 kr. at få farvet hår?
Noget helt andet er der hushjælp, JEG ELSKER HENDE. Jeg kommer hjem til et fuldstændig clean værelse hver eneste dag. Hun vasker mit tøj, rydder op i mit skab, redder sengen, vasker gulv, støver af og rydder op. Jeg rører ikke en finger hernede, når det kommer til huslige gøremål. Hun laver mad, dækker bord, tager af bordet og vasker op. Alt jeg skal gøre er at spise maden, og det gør jeg med glæde! De har derudover også folk til at ordne haven, poolen, vaske biler og diverse andre ting. Lever virkelig luksuslivet. Når jeg kommer hjem, har jeg helt sikkert glemt, hvordan man støvsuger og tømmer opvaskemaskinen. 

I dag har jeg bare ligget hjemme i sengen, da jeg ikke havde det særlig godt i går. Men regner stærkt med at smutte i skole i morgen! I morgen aften skal jeg ud at spise og i biografen med en veninde, hvilket jeg glæder mig rigtig meget til. Lørdag skal jeg til fest med dejlige Dany, og søndag står den på endnu et farm-besøg. Håber i får en dejlig weekend der hjemme, for min bliver uden tvivl endnu en gang fantastisk! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar