tirsdag den 24. september 2013

Uge 8 - læk-læk-lækkert

ALT ER PERFEKT 

Selv efter jeg er kommet hjem fra Belo Horizonte og nu endnu en gang har overstået to dage med kemi, sociologi, brøker og spansk, er jeg stadig totalt ovenpå. Jeg har fået en del ting ordnet de sidste par dage, og der er en del ændringer i mit brasilianske liv. Jeg tog mig sammen til selv at gå til min mor, og snakke ALLE mine frustrationer og problemer igennem, hvilket nok er en af mit livs bedste beslutninger.

1. Jeg kommer hjem ca. 3-4 uger tidligere end planlagt. Rotary har lavet en regel om, at alle skal være ude inden 30. Juni, da det er stort set umuligt at finde flypladser lige efter VM, der slutter 13. Juli. Jeg har dog, som den eneste i distriktet, allerede fået en udskrift af min billet med ankomsttider, flyskift osv. til torsdag d. 17 Juli. Derfor har jeg bedt dem om at undersøge, om det er muligt "at bryde reglen" og lade mig blive indtil efter VM, og altså beholde min nuværende hjemrejsedato. Lige nu gør det ikke så meget forskel for mig, om det lykkedes ellers ej, men jeg ved, at jeg vil blive rigtig træt af det til den tid, hvis jeg ikke får mulighed for (forhåbentlig) at se Brasilien vinde.

2. Foråret er begyndt!!! Det betyder svedige håndflader, overophedede klasselokaler, masser af vand, varme nætter og selvfølgelig ekstra açaí. Foråret begyndte d. 22. september, hvilket for mig overhovedet ikke giver mening? Hvorfor ikke bare vente til d. 1.? Men det føles faktisk som om, at søde moder natur trykkede på nu-kvæler-jeg-dem-med-min-klamme-tunge-omklamrende-varme-knappen lige netop i søndags. Der har været næsten ti grader varmere hver dag, hvilket vil sige omkring 36-38 grader. Det er egentlig fint nok om dagen, det er bare vanvittig klamt om natten. Og alt den aircondition er ved skære hul i min næse, men i det mindste har de det da. 

3. ADRIANA min dejlige bedste skat i verden er endelig kommet. Jeg kunne ikke finde en pige, der minder mere om mig, end hun gør. Hun er godt nok 18, men hun går alligevel i min klasse. Det vil sige, at jeg nu har en at stirre ind i væggen sammen med. Vi sætter os for det meste bare allerbagerst i klassen, og så snakker og hygger vi bare det meste af dagen. Eller sover. 
Adriana har lidt udfordringer med hendes familie. De taler KUN portugisisk, og de virker i det hele taget ikke særlig velkomne overfor hende. Hendes mor er lidt af en kælling, og hun laver ikke andet end at sammenligne hende med hendes egen søn (han er i Canada), og udpege alt, hvad hun gør forkert. Derudover er de vildt strikse med penge, og hun er på ingen måder blevet inviteret godt ind i familien.
Men nu har jeg én at bruge mine eftermiddage med, og det er vi allerede godt i gang med. Jeg har arrangeret en middag med alle pigerne på fredag, så det ligesom kan være hendes velkomst. Det er faktisk en god følelse at have overskud til at tænke på andre end kun mig selv for en gangs skyld. Jeg vil gøre alt for, at hun får det nemmere end mig, og at hun har masser at give sig til, og aldrig er alene her i starten. Jeg ved, hvor lidt der skal tid, men hvor meget det rent faktisk betyder.


4. Adri elsker sport!! Eller hun var cheerleader, hvilket er pænt lang fra lårmuskler og harpiks, men altså hun er på ingen måder for smart til at dyrke rigtig sport. Vi har derfor besluttet os for at starte til tennis snarest muligt. Vi skal ud at se på en klub i morgen, hvilket vi håber er noget for os. I det mindste kan vi være sammen om det i hvert fald.

5. JEG FLYTTER IND TIL BYEN I NOVEMBER. Det er en rigtig rigtig rigtig god nyhed for mig, og jeg HAR fået det bekræftet. Jeg er selvfølgelig ked af at skulle skifte min familie ud, da jeg efterhånden er kommet rigtig tæt på dem, og det sikkert efter 1,5 måned mere bliver så svært at sige farvel til dem. Men jeg glæder mig til, at alt bliver nemmere for mig, og at jeg nemt kan besøge mine veninder, uden at det skal planlægges nøje og lang tid før.
Netop fordi jeg rejser hjem tidligere, har jeg kun ni måneder tilbage, og derfor lavede vi om i planen om værtsfamilier. Nu får jeg så 3,5 ved hver familie.

6. Jeg savner stadig virkelig meget at have en kæreste, og det er altså bare endnu mere trist, når der ikke er noget pænt at kigge på. Heldigvis havde Adri en kæreste, før hun smuttede til Brasilien. De havde endda været sammen i to år, så vi forstår hinanden fuldt ud. Hun har helt samme mening om drengene her som mig, så det brokker vi os en del over. Samtidig er vi rimelig enige om, at vi har kærligheden derhjemme, og vi begge havde det mest perfekte forhold, som vi for alt i verden gerne vil tilbage til. Når vi nu kun leder efter flirts og ikke forhold, og på ingen måder er ivrige, har vi lov til at have en utrolig høj standard. Vi søger smukke mennesker! Jeg kan nu også for alvor snakke om ikke-yderst-religiøst-venlige emner, uden jeg føler, at jeg krænker nogle. Der er bare visse ting man savner, ved ikke at have en kæreste;-)

7. Jeg er startet til portugiskundervisning sammen med Adriana. Hver eneste dag! Det er helt fantastisk, og jeg har virkelig fået mange muligheder siden hun kom. Jeg er nemlig ikke alene om noget længere. Det hjælper, hold da op hvor det hjælper!

Så ja, alt flasker sig for tiden, og jeg thar totalt fået mod på at fortsætte. Især også fordi jeg har de store rejser at se frem til. Jeg er væk hele december på Beach-Party Tour langs den brasilianske nordøstkyst med omkring 100 andre udvekslingsstudenter, og højst sandsynlig også en bunke danskere. Glæder mig for sindssygt meget. 


Derudover vil jeg lige sige TAK til alle der bruger deres tid på at skrive en besked til mig, sende en e-mail, brev, pakke eller andet. Det betyder så meget! Elsker elsker elsker at modtage ting hjemmefra!!
Jeg er også så vanvittig glad for at vide, at min familie og Rasmus stadig holder kontakten og, at han gider at bruge tid på at besøge dem. Det er så dejligt, og jeg ved, at de elsker det. Det er generelt bare dejligt at vide, alt alting fungerer som det plejer derhjemme. 

Det er skønt endelig at være glad!


1 kommentar:

  1. 1. Você provavelmente, poderá ficar até 17 de julho. Não se preocupe, vamos resolver essa questão também.
    3. Bom você se tornar amiga da Adriana. Parabéns! Atenção para fazer também amizades com brasileiros e procurar conversar com a Adriana, de vez em quando, em português, para treinarem e aprenderem juntas.

    Desejo que seja feliz aqui. O que precisar para isso, conte comigo!

    SvarSlet