lørdag den 16. november 2013

Uge 16 - Rotary

Rotary er et helt vidunderligt program i mine øjne, og det har givet mig muligheden for at opleve verden. Jeg elsker hele idéen med, at man har mulighed for prøve noget så vildt og anderledes og samtidig være en del af en verdensomspændende organisation, der arbejder for at gøre verden bedre. Rotary har stoppet polio i utallige lande efterhånden og har sat stærk ind i kampen mod AIDS. Jeg får lov til at få indsigt i en hel ny kultur og hjælpe så mange mennesker ved blot at være en del af Rotary. Jeg kan skabe mit eget liv, præcis som jeg vil have det, men med et kæmpe ansvar. Rotary indebærer en vanvittig mængde regler og retningslinjer, og det kræver utrolig meget at leve op til alle de forventninger, der hører med til at være udvekslingsstundent. Vi skal være perfekte billeder på veluddannede, ansvarlige og modne unge, og kun få fejl accepteres, hvis man vil undgå hjemsendelse. Better show of your best side girl.

Det sidste stykke tid, og specielt denne weekend, har jeg haft fingrene godt nede i kassen med inspiration og velgørenhed. Jeg har holdt en del oplæg og fremvisninger om Danmark og sørget for at lægge ekstra vægt på, hvordan netop vi som land, kan inspirere resten af verden. De er nu slet ikke i tvivl om, hvor perfekt og guddommeligt et lille land, jeg kommer fra, og i følge dem, burde hele verden være som Danmark. Jeg får ofte spørgsmålet, "hvorfor vil du rejse til Brasilien? Vores land er meget dårligere end dit". Ja, hvad i alverden laver jeg haha. Jeg savner lille veludviklede Danmark, hvor afløbsrørene kan tåle toiletpapir, hvor vejene ikke giver gamle damer piskesmæld og, hvor skolen uddanner unge til at være gode borgere og forstående mennesker og ikke blot fokusere på, at vi skal bestå én altafgørende test i slutningen af året. Jeg siger jer de unge her vil være på spanden, hvis de søgte job i Danmark. De har ingen idé om, hvad en god fremtoning er, og evnen til at kunne formulere og præsentere et projekt er ikke-eksisterende i det brasilianske pensum. Må Gud være med dem i den skræmmende fremtid med ansvar, konsekvenser og betydningsfulde beslutninger. Men trods landets mangler og min konstante undren, elsker jeg Brasilien så dælens højt. Og hvad jeg laver her? jeg oplever og observerer bare og æder af den dejlige brasilianske kultur. Jeg ved jo godt, at jeg skal hjem igen. 

Jeg ligger nu og halvsover sammen med en australier, en nordmand og to amerikanere, hvilket omtrent er de eneste personer på denne nedlukkede katolske jesus-børne-skole, jeg rent faktisk har det skide skægt med. Creepy sted forresten (nonnerne laver mad til os, dårligt shitty mad). Vi er på en interactkonvention. Jeg ved faktisk ikke så meget om Interact, men det er en hel masse rotary-lovers og up-and-comming udvekslingsstudenter. Deres modenhed ligger og hygger nede ved, hvad vi i Danmark kalder tredje klasse. Jeg vil ikke fornærme nogen, det er bare den brasilianske ungdomskultur, der er så langt fra den danske (og de fleste andre ikke samba-relaterede lande). Alle brasilianere og mexicanere hygger sig med malingskamp og kondomballoner, så vi har valgt at tage en god jysk slapper. De klapper og synger meget og er konstant begejstret, så pauser er nødvendige. Dog har vi arbejdet godt for dette kvarter i dag, bl.a. malet små børns tegninger på jorden, så fint. Vi er også blevet en del klogere på AIDS, polio og vigtigheden i at være forsigtig blandt fremmede mennekser,. Godt nok på portugisisk, så jeg garanterer ikke fuld forståelse, men det var mere eller mindre overskrifterne.

Dette trættende velgørendheds- og forebyggelsesprojekt varer dog kun til i morgen. Derefter er det kun os fantastiske udvekslingsstudenter, jahuuu. Jeg skal bo ved en fremmed familie hele ugen, og jeg har absolut minus idé om, hvem de er. Jeg ser så meget frem til resten af ugen med alle mine medmennesker, der forstår mig og min situation, logisk nok, da de selv er i den. Rotary er verdens bedste organisation, og jeg er så stolt af at være en del af den og promovere Danmark her i Brasilien. Hvis nogen af jer i tvivl om, om udveksling er noget for jer, vil jeg råde jer til at gå ind på rotary-yep.com og læse omkring alt, hvad rotary står for og vil stå for i fremtiden. Det er en helt unik chance for at se verden, prøve dine grænser af og lære dig selv at kende i selskab med dejlige værtsfamilier, nye venner, rotaryklubber, udvekslingsstudenter og en masse mennesker, der kæmper for at gøre denne verden bedre. Ligegyldigt hvor udfordrende og anderledes mit nye liv kan være, vil jeg aldrig nogensinde fortryde min beslutning. Eu adoro Brasil. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar